Review: The Collection – Seizoen 1

29 april 2017

Het is inmiddels wel bekend dat de BBC goed is in het maken van kostuumdrama’s en in Nederland zijn er op de zender BBC First inmiddels al flink wat goede series voorbijgekomen. The Collection is ook weer een goede, maar vooral prachtige toevoeging die zich afspeelt in het Parijs van 1947. Het verhaal gaat over ontwerper Paul Sabine, die gevraagd wordt om een groot modehuis weer op de kaart te zetten en van Parijs opnieuw de modehoofdstad van de wereld te maken. Hij gaat uiteraard direct op het aanbod in, maar weet dat hij zijn ietwat labiele broer Claude ook achter zich moet zien te krijgen. Wat de buitenwereld namelijk niet weet is dat Claude degene is die het talent bezit en de meest prachtige kledingstukken ontwerpt en Paul, naast het feit dat hij het gezicht is van het merk, enkel het zakelijke aspect voor zijn rekening neemt.

De twee hebben elkaar hard nodig, maar geheimen en intriges binnen de familie en het personeel, de drang van Paul naar roem en rijkdom en het wispelturige karakter van Claude, maken het niet gemakkelijk. Daarnaast zorgt alle druk waar Paul onder komt te staan ook voor problemen binnen zijn huwelijk, terwijl aan de andere kant een liefde opbloeit tussen een onverwacht nieuw model en de getalenteerde jonge fotograaf die wordt aangenomen om het proces richting de nieuwe collectie vast te leggen.

The Collection is, naast het feit dat het zich in een bijzonder en vooral zeer belangrijk tijdperk afspeelt, qua inhoud niet heel erg vernieuwend of verrassend. De uitvoering is echter wel heel goed en is naast elegant ook heel krachtig. Wat direct opvalt is het gebruik van heel veel grijstinten, wat een soort van grimmig en duister tintje over de serie heen gooit. Het contrast komt in de vorm van de intense, heldere kleuren van onder andere de prachtig ontworpen jurken en de rode lipstick die veelvuldig door de vrouwen in de serie wordt gedragen. Vooral de rode tinten springen van het scherm af en zorgen voor een tegenstelling die ook bepaalde onderlinge verhoudingen en situaties regelmatig weet te versterken en/of te verduidelijken. Ook de soundtrack zorgt voor extra sfeer en wordt perfect ingezet op de momenten dat het nodig is.

Het acteerwerk is goed, maar door het ontbreken van Franse acteurs voelt de serie die zich volledig afspeelt in Parijs niet altijd heel geloofwaardig. De karakters die uit een ander land komen voelen wat authentieker aan, met als hoogtepunt de Amerikaanse fotograaf Billy. Hij voelt als een oprechte romanticus met een passie voor zijn vak en zijn prachtige foto’s fungeren als een soort van rode draad binnen het gehele seizoen. Andere acteurs, die weliswaar niet uit Frankrijk komen maar hun karakters wel heel goed vertolken, zijn Mamie Gummer als Helen, de vrouw van Paul en Tom Riley als de talentvolle Claude. Nina, het onschuldige karakter van actrice Jenne Thiam, maakt in de serie een prachtige ontwikkeling door en transformeert van meisje naar een echte vrouw door het dragen van de excentrieke jurken van het modehuis.

The Collection mag dan wat spanning en een echte ‘edge’ missen, maar gelukkig maken de prachtige kostuums, het kleurgebruik, de belichting en het acteerwerk dit kostuumdrama meer dan de moeite waard om te gaan zien.

De DVD box van deze prachtige uitziende serie is inmiddels te koop en bestaat uit twee DVD’s, waar in totaal 8 afleveringen van 50 minuten opstaan. De beeld- en geluidskwaliteit van de box is goed en het enige wat ontbreekt, maar zeker niet noodzakelijk is, zijn wat leuke extra’s.

Ik wil Your Media Wave graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.