Review: The Good Girl

20 februari 2019

In The Good Girl, een film uit 2002, zien we de bekende Friends actrice Jennifer Aniston in een hele andere rol dan we van haar gewend zijn. Ze speelt Justine, een 30-jarige grijze muis die een saai leven lijdt in een klein dorp in het zuiden van Amerika. Ze werkt al jaren in dezelfde lokale supermarkt, heeft een lichtelijk kansloos huwelijk en haar kinderwens is nog steeds niet in vervulling gegaan.

Haar leven krijgt door een geheime relatie te starten met haar veel jongere collega Holden (Jake Gyllenhaal) echter een nieuwe dimensie en dwingt haar om eens goed te kijken naar haar huidige situatie, die op dat moment meer iets wegheeft van een gevangenis. Het probleem is echter dat Holden niet de meest optimistische persoon is en hij zich door de meeste mensen onbegrepen voelt. Het feit dat hij Justine gaat zien als zijn zielsverwant en de relatie erg serieus lijkt te nemen, maakt de keuze die Justine moet gaan nemen er dan ook niet gemakkelijker op. Gaat ze terug naar de sleur van haar oude leven, of ziet ze in dat er nu echt iets moet gaan veranderen om gelukkig te worden?

Deze film gaat terug naar de basis, met een goed verhaal en goed uitgewerkte karakters in een troosteloze omgeving. Jennifer Aniston is in staat gebleken om heel overtuigend een zeer kwetsbare vrouw neer te zetten en daarmee heb ik als iemand die Friends altijd verschrikkelijk heeft gevonden een stuk meer respect gekregen voor haar als actrice. Je voelt al snel met haar mee en weegt net als haar, gedurende het kijken van de film, alle beschikbare opties af. Haar chemie met de in 2002 ook nog zeer jonge Gyllenhaal is geweldig en je gaat volledig op in hun ontluikende en verboden liefde. Acteur John C. Reilly is daarnaast perfect gecast als de soms gemene en kansloze echtgenoot van Justine. De rol van haar lieve, maar ietwat gekke collega Cheryl wordt ingevuld door de altijd charmante (500) Days of Summer en New Girl actrice Zooey Deschanel. Concluderend is The Good Girl een kleine, lieve en ontroerende film die meer dan de moeite waard is om een keer te gaan kijken.

Kleine, ontroerende en zeer goed uitgevoerde film
  • 8/10
    The Good Girl - 8/10