Films / Series / Televisie

Review: The September Issue

22 januari 2019

Vogue is het grootste en belangrijkste modemagazine van de wereld en haar eigenaresse Anna Wintour is zowel beroemd als berucht. Niet vreemd dus dat er over dit invloedrijke blad een documentaire is gemaakt.

Deze film gaat over het maken van de belangrijkste issue van het blad en dat is hetgeen elk jaar in september uitkomt. September luidt namelijk het begin in van een nieuwe modejaar en dit is dan ook de perfecte tijd om de lezers van Vogue en de liefhebbers van mode in het algemeen te laten zien wat de trends voor de maanden erna gaan worden. Dat die trends voor een groot deel door Vogue zelf bepaald worden, wordt in deze documentaire echter al snel duidelijk. Aangezien het septembernummer door ruim één op de tien vrouwen in de Verenigde Staten wordt gelezen, hopen alle designers natuurlijk op een plekje in de desbetreffende uitgave van het beroemde tijdschrift.

Naast de hectiek rondom het maken van het dikste tijdschrift van het jaar, leren we ook de belangrijkste vrouwen achter het blad kennen. Ik doel dan uiteraard vooral op de beruchte hoofdredactrice Anna Wintour, een vrouw waarop zelfs een speelfilm (The Devil Wears Prada) is gebaseerd. De wereld van kleding en accessoires is voor veel mensen iets oppervlakkigs, maar er wordt in deze documentaire vaak zo poëtisch gesproken over alle stoffen, texturen en kleuren, dat ik inmiddels toch wat meer waardering heb gekregen voor kleding als vorm van kunstuiting. Daarnaast wordt het in deze film ook pijnlijk duidelijk dat er in de wereld van de mode zo verschrikkelijk veel geld omgaat, dat je de noodzaak achter de hardheid van Wintour ook wel weer goed kan begrijpen.

Een bijzonder feit is dat filmmaker R.J. Cutler als eerste en enige ooit toestemming heeft gekregen om de drukke, keiharde en gesloten Wintour te volgen. Het is dan ook mooi om te zien dat Cutler een aantal keer in staat is geweest door de hardheid van hoofdredactrice heen te breken, waardoor je ook de lieve en zorgzame kant van haar te zien krijgt. Dit maakt deze vrouw gelukkig wat menselijker.

De tweede vrouw aan het roer, iemand die tegelijkertijd met Wintour is aangenomen bij het tijdschrift, is creatief directeur Grace Coddington. Naast het feit dat zij de enige is die openlijk kritiek durft te uiten tegenover Wintour, is zij ook degene die verantwoordelijk is voor de meeste modereportages die elke maand in het blad te vinden zijn. Hoewel zij een grote en belangrijke rol binnen het blad vertolkt, wordt in de documentaire helaas pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk Wintour is die de knopen doorhakt, hoe onlogisch en oneerlijk dit ook is in de ogen van Coddington en de rest van haar collega’s.

Conclusie

Hoewel de documentaire niet echt een duidelijke verhaallijn volgt en soms van de hak op de tak springt, is de inhoud interessant genoeg om je aandacht erbij te houden. Hoewel ik niet altijd begrip kon opbrengen voor de keuzes van de kille Wintour, is het wel heel boeiend om te zien dat ze ondanks alle druk in staat is heel kalm te blijven. Deze documentaire biedt een bijzondere kijk in de wereld van de mode en modereportages en laat zien dat modeontwerpers en winkels afhankelijker zijn van bladen als Vogue dan dat ik in eerste instantie dacht. Iemand als Wintour zou er letterlijk voor kunnen zorgen dat je aankomend seizoen geen inkomen meer kan genereren en dat is best wel een bizar gegeven. The September Issue is dan ook een bijzondere documentaire die sowieso elke modeliefhebber een keer gezien moet hebben.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.