Review: The Sisters Brothers

19 maart 2019

Laat ik als eerste toegeven dat The Sisters Brothers mijn interesse in eerste instantie wekte door het feit dat zowel Jake Gyllenhaal als Joaquin Phoenix er in te zien zijn. Deze twee stellen mij zelden teleur, dus ik ging er dan ook op voorhand vanuit dat deze combinatie niets anders dan een op zijn minst goede film kon gaan opleveren.

Het is 1851, een tijd waarin de goudkoorts wijd verspreidt is en de zoektocht naar deze rijkdom een motief voor mening man is om gruwelijke daden te rechtvaardigen. Huurmoordenaars en broers Eli (John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) Sisters krijgen dan ook door hun dienst gevende commandeur de opdracht om op zoek te gaan naar de scheikundige Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed), die een formule ontwikkeld schijnt te hebben om het vinden van goud een stuk makkelijker te maken. Middle man in dit verhaal is William Morris (Jake Gyllenhaal), een persoon die geacht wordt om zonder argwaan te wekken in de buurt van Warm te blijven, om hem vervolgens uit te leveren aan de Sisters broers. Het grote plan wordt echter door verschillende factoren in de war geschopt en loyaliteit is door hebzucht al snel ver te zoeken.

Geen standaard western

The Sisters Brothers is een western, maar totaal geen standaard western waarin het alleen maar draait om de mooie landschappen, de actie en dramatische schietpartijen tussen rivaliserende groepen. Deze film gaat een stuk dieper en de basis is dan ook de bijzondere band tussen de twee Sisters broers. Eli is de verstandige, maar misschien soms wat goedgelovige broer die droomt van liefde en een rustig leven. Charlie is de oproerkraaier, die vooral als hij dronken is met iedereen ruzie zoekt om vervolgens zijn pistool te trekken. Hiermee zorgt hij ervoor dat niet alleen hij, maar ook zijn broer de dupe is van zijn daden, want de twee worden inmiddels praktisch altijd achterna gezeten door mensen die op wraak zinnen.

Wat deze film daarnaast de moeite waard maakt is dat hij niet voorspelbaar is en kleine dingetjes als het bijvoorbeeld voor het eerst gebruiken van een tandenborstel bijna aandoenlijk is om naar te kijken. Iets wat ik iets minder vond was het feit dat de film tegen het einde aan flink afzwakt qua tempo, waardoor hij wat te lang begon aan te voelen en ik wat verveeld raakte.

Prachtig, donker en vermakelijk

The Sisters Brothers zit vol zwarte humor, zit goed in elkaar en ziet er prachtig uit. De soundtrack is tevens briljant en vaak heel simpel, maar vergezeld daardoor de inhoud geweldig. Veel scenes zien er sfeervol uit en zowel de sets, locaties als karakters voelen authentiek en passend. Zoals verwacht doen Gyllenhaal en Phoenix het heel goed, maar ook C. Reilly, een man die ik in komedies vaak flauw en zeer irritant vind, is perfect gecast voor deze pure rol.

The Sisters Brothers is een verassend goede film die met zijn verhaal, maar vooral visueel zeer goed weet te overtuigen.

De blu-ray van The Sisters Brothers is inmiddels te koop en ik wil Remain in Light heel graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Goed uitgevoerde en soms zeer intense western