Films / Series / Televisie Levende geschiedenis

Review: World of Darkness – The Documentary

11 april 2018

Altijd al nieuwsgierig geweest hoe het komt dat vampiers zo veelvuldig worden gebruikt in boeken, films en series? Benieuwd naar wat “The World of Darkness” is? Deze documentaire geeft antwoord op al deze vragen en toont de impact van de creatieve uitingen van een bedrijfje met de naam White Wolf, dat role-playing games (RPG’s) in de loop der jaren heel erg populair en relevant heeft gemaakt.

De geschiedenis

In World of Darkness: The Documentary krijgen we te zien hoe The World of Darkness is ontstaan vanuit de populariteit van de RPG Vampire: The Masquerade. De boeken en dobbelstenen maakten al snel plaats voor een real life game, waarin mensen zichzelf konden leren kennen, ontwikkelen en uiten. De “lifestyle” werd immens populair over de hele wereld en de ideeën van het groepje creatieve geeks van White Wolf worden de inspiratie voor vele populaire films en series. Het veranderde tevens de manier waarop vampiers in de popcultuur werden neergezet.

Het probleem was alleen wel dat deze populariteit ook een keerzijde had en dat White Wolf niet altijd de credits kreeg die ze verdienden, met rechtszaken als gevolg. Zo leek het plan voor een MMO (Massively Multiplayer Online) game gebaseerd op Vampire: The Masquerade een geweldig idee, maar deze productie werd helaas in 2011 gestopt. Je ziet hoe een klein bedrijfje, gestart door een groepje creatieve geeks met een droom, te maken krijgt en overgenomen wordt door de commercie en “regels” van de steeds verder ontwikkelende digitaliserende wereld die steeds meer inspeelt op trends en waar het verdienen van geld de boventoon voert.

Boeiend materiaal

Wat deze documentaire vooral heel interessant maakt is de geschiedenis van The World of Darkness en de culturele impact die White Wolf en deze wereld hebben gehad en nog steeds hebben. De beelden van de spelers die opgaan in deze wereld zijn wat mij betreft iets te “stylish” en voegen in veel gevallen maar weinig toe aan de inhoud. Ik snap dat de makers iets van de sfeer van de wereld en met name The Masquerade game in LARP (life actie role playing) vorm willen laten zien, maar een beperkter aantal beelden zou al volstaan. Daarnaast wordt er wat te snel voorbijgegaan aan sommige gebeurtenissen en riep de documentaire bij mij daarom ook nog wel een aantal vragen op.

Als liefhebber van films en series als Blade Runner en True Blood en in het verleden speler van een aantal RPG games op mijn Playstation, vond ik het ontzettend boeiend om te zien waar al deze verhaallijnen op gebaseerd zijn en The World of Darkness heeft mijn interesse dan ook officieel gewekt. Het toffe is dat er als leek van deze wereld in ieder geval nog genoeg te ontdekken valt!

Interessante documentaire over het ontstaan van een invloedrijke subcultuur
  • 7/10
    World of Darkness: The Documentary - 7/10