Review: You – Seizoen 1

26 december 2018

You is een nieuwe serie op Netflix van de mensen achter onder andere de populaire series Riverdale, Supernatural, Arrow en The Flash en de hoofdrol wordt ingevuld door één van de herkenbare gezichten uit Gossip Girl. Deze combinatie klonk mij al meteen als muziek in de oren en na het zien van de trailer van dit eerste seizoen werd ik nog enthousiaster.

Deze serie volgt Joe, een vriendelijke en charmante man die manager is van een boekwinkel, zeldzame boeken redt en vrienden is met zijn buurjongetje die door de problematische relaties van zijn moeder heel blij is met de aandacht die hij van Joe krijgt. Wanneer Joe op slag valt voor één van zijn klanten, de mooie Beck, krijgen we een andere kant van hem te zien, want het wordt al snel duidelijk dat hij een psychopathische stalker is.

Joe stelt zichzelf vanaf de eerste ontmoeting met Beck de taak om haar leven beter te maken en haar te redden van mensen die niet het beste met haar voorhebben. Zijn queeste start met het haar stiekem in de gaten houden en allerlei details over haar opvissen via social media. Dit is iets wat hem vrij gemakkelijk af lijkt te gaan en iets wat hij door zijn “goede” intenties telkens volledig rechtvaardigt. Wanneer er zich een situatie voordoet waarin hij letterlijk als haar reddende engel kan fungeren, is zij zich ook van zijn aanwezigheid bewust en begint de liefde ook van haar kant te groeien. Beck heeft dan echter nog geen idee hoe Joe in elkaar zit en wanneer blijkt dat Joe niet de enige is met geheimen wordt de serie meteen nog een stuk interessanter.

Spannend en intrigerend

Dit eerste seizoen van You is spannend en intrigerend en blijft van begin tot einde boeien. De bizarre gebeurtenissen volgen elkaar in vrij snel tempo op, maar worden gelukkig nooit echt absurd onrealistisch. Gossip Girl acteur Penn Badgley weet Joe overtuigend zowel als creepy stalker als wereldverbeteraar en charmeur neer te zetten en de innerlijke strijd die je tevens als kijker al snel hebt om te bepalen of Joe nu werkelijk volledig slecht is, is daarmee niet alleen heel verwarrend, maar ook heel bijzonder. Once Upon a Time actrice Elizabeth Lail heeft een fijne chemie met Badgley en speelt de ambitieuze, goedgelovige en soms zwaar naïeve Beck ook heel goed.

You is een sterke serie die je tijdens het kijken niet meer loslaat en die niet alleen spannend en mysterieus is, maar bij vlagen ook echt heel grappig. Het feit dat Joe bijna gedurende de hele serie als verteller fungeert, zorgt voor een heel intiem kijkje in zijn geest en daarmee krijg je een goed idee van hoe zijn verstoorde denkproces in elkaar zit. Een ander leuk feit is dat de meeste overige karakters ook flink wat geheimen hebben die gedurende dit seizoen ook langzaamaan naar de oppervlakte komen. Daarnaast wordt de tiende aflevering goed afgesloten, maar biedt een deels open einde ook een nieuw begin voor het tweede seizoen dat in 2019 moet gaan verschijnen. Uiteindelijk is de basis van deze serie hoe ver je wil gaan voor de liefde en dat slaat dan niet alleen op de relatie die Joe met Beck heeft, maar ook op de andere relaties onderling tussen vrienden, buren en geliefden.

Het eerste seizoen bevat tien afleveringen en is vanaf vandaag in zijn geheel op Netflix te zien.

Review: Bird Box

Review: Maniac